Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/633
Title: КУЛЬТУРНІ МАРКЕРИ СВІТОГЛЯДНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ГУМАНІТАРНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ МОВЛЕННЄВОЇ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ ХХІ СТОЛІТТЯ
Other Titles: КУЛЬТУРНЫЕ МАРКЕРЫ МИРОВОЗЗРЕНЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА ГУМАНИТАРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЯЗЫКОВОЙ ГЛОБАЛИЗАЦИИ ХХІ ВЕКА
CULTURAL POTENTIAL MARKERS OF HUMANITARIAN IDEOLOGICAL EDUCATION IN SPEECH XXI CENTURY OF GLOBALIZATION
Authors: Черниш, Тетяна МиколаЇвна
Черныш, Татьяна Николаевна
Chernykh, Tatyana
Keywords: культурні маркери
світоглядний потенціал
гуманітарна освіта
мовленнєва глобалізація
інформаційне суспільство
англійська мова
трансформація освіти
культурные маркеры
мировоззренческий потецниал
гуманитарное образование
языковая глобализация
информационное общество
английский язык
трансформация образования
cultural markers
ideological potential
humanities
language globalization
information society
English
transformation of education
Issue Date: 2016
Publisher: ЗДІА
Citation: Черниш, Т. М. Культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах мовленнєвої глобалізації ХХІ століття / Т. М. Черниш // Г уманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 65 (2016). - C. 153 - 163
Abstract: UA : В статті дається аналіз культурних маркерів світоглядного потенціалу гуманітарної освіти, що передбачають звернення до виявлення «коду» культурного розвитку. Досліджено гуманітарну освіту, яка покликана дати цілісний світогляд, детермінований культурними маркерами інформаційного суспільства, глобалізацією. Гуманітарна освіта покликана обґрунтовувати новий діалог людини з природою як ноосферою. З’ясовано місце і роль мовленнєвої глобалізації як процес активного взаємопроникнення мов в умовах глобалізації, що характеризується домінуванням англійської мови. Завдяки використанню системного та синергетичного методів досліджено культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах нелінійного простору. Зроблено висновок, що епоха трансформації освіти під впливом чинників глобалізації та інформатизації спричиняє суттєві зміни у світоглядно-ціннісних системах сучасних спільнот.
RU : В статье дается анализ культурных маркеров мировоззренческого потенциала гуманитарного образования, которые предвидят обращение к выявлению «кода» культурного развития. Исследовано гуманитарное образвоание, которое призвано сформировать целостное мировоззрение, детерминированное культурными маркерами информационного общества, глобализацией. Гуманитарное образование призвано обоснвоать новый диалог человека с природой как ноосферой. Обосновано место и роль языковой глобализации как процесс активного взаимопроникновения языков в условиях глобализации, которая характреризуется доминированием английскогоя языка.Благодаря использованию системного и синергетического методов исследованы культурные маркеры мировоззернческого потенциала гуманитарного образвоания в условиях нелинейного пространства. Сделан вывод, что эпоха трансформации образования под влиянием факторов глобализации и иформатизации вносит существенные изменения в мировоззренческо-ценностных системах современных общностей.
EN : The article analyzes the cultural markers of potential ideological liberal education, providing treatment to identify the "code" of cultural development. Studied liberal arts education, which aims to give a holistic worldview determined cultural markers of the information society, globalization. Humanitarian education designed to justify a new dialogue with nature as the noosphere. The place and role of speech globalization as a process of active interpenetration of languages in the context of globalization, characterized by the dominance of the English language. Thanks to systematic and synergetic methods studied cultural markers ideological potential humanitarian education in the nonlinear space. It is concluded that the era of transformation of education under the influence of globalization and informatization factors causing significant changes in the ideological and value systems of modern societies. Proficiency in English - a combination of experience, values, information, expert assessments, defining a new experience and culture. Knowledge Management English speech in the conditions of globalization - a systematic process of identification, use and transfer of information, knowledge, people can create, refine and apply. Acquiring knowledge of English extends humanitarian culture in which a person samoudoskonalyuyetsya and generates new knowledge accumulates and uses them in the interest of obtaining competitive advantages of both the individual, so organizations. Knowledge Management English speech in the conditions of globalization includes the following components: 1) stimulate growth of knowledge of the English language: 2) selection and accumulation of significant evidence of a country that is studied; 3) preservation, classification, transformation, ensuring availability of knowledge of the English language; 4) the dissemination and sharing of knowledge, including in the framework of the organization; 5) Use knowledge of English in business negotiations (processes), including in decision-making; 6) implementation of knowledge of English in products, services, documents, databases and software applications; 7) protection of knowledge aimed at samoudoskonalennyat personality. The key objectives of improving the quality of humanitarian education in the EU related quality of youth acquiring mastery of foreign languages, including English, which involves raising the level of humanitarian culture, building their own social and cultural identity by exploring another culture. The dialogue of cultures and civilizations described as the interaction of different cultures in a situation pluralistic cultural environment, the task of which is adaptation to new cultural values in the information society.
URI: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/633
Appears in Collections:ГУМАНІТАРНИЙ ВІСНИК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_65_153.pdf4.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.