Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/581
Title: КРЕАТИВ СУЧАСНОГО МИСЛЕННЯ В ДИНАМІЦІ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ РЕАЛЬНОСТІ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ
Other Titles: КРЕАТИВ СОВРЕМЕННОГО МЫШЛЕНИЯ В ДИНАМИКЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ РЕАЛЬНОСТИ: МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ КОНТЕКСТ
CREATION OF MODERN THINKING IN THE DYNAMICS OF SOCIOCULTURAL REALITY: METHODOLOGICAL CONTEXT
Authors: Кравченко, Алла Анатоліївна
Кравченко, Алла Анатольевна
Kravchenko, Alla
Keywords: мислення
культура
креатив
наука
пізнання
методологія
мышление
познание
методология
thinking
culture
creativity
science
cognition
methodology
Issue Date: 2016
Publisher: ЗДІА
Citation: Кравченко, А. А. Креатив сучасного мислення в динаміці соціокультурної реальності: методологічний контекст / А. А. Кравченко // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 66 (2016). - C. 135 - 143
Abstract: UA : В статті досліджується проблема методології мислення в соціальному і науковому пізнанні. В його контексті виокремлюється «рамочний» характер мисленнєвої діяльності, який знаходить свою реалізацію в інтелектуальній традиції. Авторка зосереджує увагу на колективній мисленнєвій діяльності, яка існує, насамперед, в знанні про неї. Відмінності між людьми, які володіють різними типами знань, орієнтують на різні форми організації мислення і діяльності. Аналізуються можливості розвитку мислення в навчальних практиках сучасності. Дана ситуація, стверджується в статті, обумовлює якісну трансформацію мислення, культури і людини.
RU : В статье исследуется проблема методологии мышления в социальном и научном познании. В его контексте выделяется «рамочный» характер мыслительной деятельности, которая находит свою реализацию в интеллектуальной традиции. Автор сосредотачивает внимание на коллективной мыслительной деятельности, в первую очередь в знании о ней. Отличия между людьми, которые владеют разными типами знаний, ориентируют на разные формы организации мышления и деятельности. Анализируются возможности развития мышления в учебных практиках современности. Данная ситуация, утверждается в статье, обуславливает качественную трансформацию мышления, культуры и человека.
EN : In the article the problem of methodology in social thought and scientific knowledge is revealed. It contextsingled out a "framework" character of mental activity which finds its realization in the intellectual tradition.The author focuseson collective mental activity that exists primarily in the knowledge.The difference between people, who have different types of knowledge, is oriented on different forms of thinking and activity.The opportunities of development of thinking in educational practices of our time are analyzed.Methodological function of thinking that every problem situation creates new socio-cultural and anthropological situation is revealed.Within scientific reflection the methodology of scientific knowledge for a long time existed mostly in the form of reflective system.Today methodological work of thinking makes a number of prohibitions on formal objectification that actualizes the problem of creative communications.The dynamic development of information, screen, political science and other technologies makes us to recognize the causes of the emergence of new types of thinking and areas of productive activity.The loss of traditional notions of politics, economy, and culture of meaning led to qualitative transformation of thinking.It is shown that modern education is a projectand the form of processes of different types of thinking presented as an activity.This situation, according to a paper, determines the qualitative transformation of thinking, culture and human relevant to the current stage of civilization.
URI: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/581
Appears in Collections:ГУМАНІТАРНИЙ ВІСНИК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_66_135.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.