Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/575
Title: ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНО-ДУХОВНЫЕ ПРИОРИТЕТЫ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ В УСЛОВИЯХ ТРАНСФОРМАЦИИ ПОСТИНДУСТРИАЛЬНОГО ОБЩЕСТВА В ИНФОРМАЦИОННОЕ И «ОБЩЕСТВО ЗНАНИЙ»
Other Titles: ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНО-ДУХОВНЫЕ ПРИОРИТЕТЫ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО РАЗВИТИЯ В УСЛОВИЯХ ТРАНСФОРМАЦИИ ПОСТИНДУСТРИАЛЬНОГО ОБЩЕСТВА В ИНФОРМАЦИОННОЕ И «ОБЩЕСТВО ЗНАНИЙ»
INTELLECTUAL AND SPIRITUAL CIVILIZATION DEVELOPMENT PRIORITIES IN THE CONTEXT OF TRANSFORMATION OF POSTINDUSTRIAL SOCIETY INTO THE INFORMATION AND «KNOWLEDGE SOCIETY»
Authors: Мельник, Виктория Владимировна
Мельник, Вікторія Володимирівна
Melnyk, Victoria
Keywords: интеллектуально-духовные приоритеты
трансформация
постиндудустриальное общество
информационное общество
общество знаний
наука
образование
культура
инновации
устойчивое развитие
инновационное развитие
інтеплектуально-духовні пріоритети
трансформація
постіндустріальне суспільство
інформаційне суспільство
суспільство знань
освіта
інновації
сталий розвиток
інноваційний розвиток
intellectual and spiritual priorities
transformation
information society
society of knowledge
science
education
culture
innovation
sustainable development
innovative development
Issue Date: 2016
Publisher: ЗДІА
Citation: Мельник, В. В. Интеллектуально-духовные приоритеты цивилизационного развития в условиях трансформации постиндустриального общества в информационное и "общество знаний" / В. В. Мельник // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2016. - Вып. 66 (2016). - C. 78 - 89
Abstract: RU : В статье раскрыты механизмы формирования интеллектуально-духовных приоритетов цивилизационного развития в условиях трансформации постиндустриального общества в информационное и «общество знаний», в котором возрастает динамика развития науки, образования, культуры. Выявлена суть новой стратегии интеллектуально- духовных приоритетов цивилизационного развития, которая направлена на решение культурно-интеллектуальных задач образования, выработку стратегических позиций развития образования в условиях вызовов цивилизации. Аргументирована динамическая трансформация постиндустриальной цивилизации в информационную, которая требует и динамического развития науки и образования, которые развиваются в качестве непосредственной производительной силы и направлены на формирование качественно нового сектора информационной экономики. Представлен анализ практических вопросов, связанных с концептуализацией интеллектуально-духовных приоритетов цивилизационного развития в условиях трансформации постиндустриального общества в информационное и «общество знаний». Сделан вывод, что разработка новой стратегии интеллектуально- духовного образования как фактор устойчивого развития в условиях трансформации информационного общества, будет способствовать эволюции в «общество знаний», которое выступает фактором инновационного развития.
UA : В статті розкрито механізми формування інтелектуально-духовних пріоритетів цивілізаційного розвитку в умовах трансформації постіндустріального суспільства в інформаційне і «суспільство знань», в якому зростає динаміка розвитку науки, освіти, культури. Виявлено суть нової стратегії інтелектуально-духовних пріоритетів цивілізаційного розвитку, яка направлена на вирішення культурно-інтелектуальних задач освіти, вироблення стратегічних позицій розвитку освіти в умовах викликів цивілізації. Аргументовано динамічну трансформацію постіндустріальної цивілізації в інформаційну, яка вимагає і динамічного розвитку науки і освіти, які розвиваються у якості безпосередньої виробничої сили і направлені на формування якісно нового сектору інформаційної економіки. Представлено аналіз практичних питань, пов’язаних з концептуалізацією інтелектульно-духовних пріоритетів цивілізаційного розвитку в умовах трансформації постіндустріального суспільства в інформаційне і «суспільство знань». Зроблено висновок, що розробка нової стратегії інтелектуально-духовної освіти як фактор сталого розвитку в умовах трансформації інформаційного суспільства, буде сприяти еволюції в «суспільство знань», яке виступає фактором інноваційного розвитку
EN : The article reveals the mechanisms of formation of the intellectual and spiritual civilization development priorities in the context of transformation of post-industrial society into the information and «knowledge society», in which increasing the dynamics of the development of science, education and culture. Revealed the essence of the new strategy of intellectual-spiritual priorities of civilization development, which aims to address cultural and intellectual tasks of education, developing policy positions for the development of education in the face of challenges of civilization. Is the dynamic transformation of post-industrial civilization in information, which requires a dynamic development of science and education, which evolve as an immediate productive force and aimed at formation of a qualitatively new information economy. An analysis of practical issues related to conceptualizing intellectual-spiritual civilization development priorities in the context of transformation of postindustrial society into the information and knowledge society ". It is concluded that the development of new strategies of intellectual-spiritual education as a factor of sustainable development in the context of transformation of the information society, will contribute to the evolution of the "knowledge society", which is a factor in the development of innovative development. The article deals with the problem of forming a new strategy for education on the basis of the intellectual and spiritual civilization development priorities. The new strategy of education as intellectual and spiritual civilization development should contribute to sustainable development. The new strategy of the intellectual and spiritual civilization development priorities focused on the cultural and intellectual objectives of education. In the context of globalization, the concept of education must be based on knowledge, innovation, e-learning using distance and online learning technologies. Higher education should become a translator and cultural experience for the modern development of society.
URI: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/575
Appears in Collections:ГУМАНІТАРНИЙ ВІСНИК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_66_78.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.