Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/379
Title: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ, ПОВ’ЯЗАНОЇ З ВПРОВАДЖЕННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Other Titles: CONCEPTUALIZATION OF THE EDUCATION SYSTEM RELATED TO INTRODUCING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN INFORMATION SOCIETY
Authors: Соснін, Олександр Васильович
Кононець, Марія Олександрівна
SOSNIN, OLEKSANDR
KONONETS, MARIA
Keywords: інформаційне суспільство
комп’ютеризація
інформація
інформатизація
інформаційно-комунікаційні технології
суспільство знань
креативність
information society
computerization
information
informatization
information and communication technologies
society of knowledge
creativity
Issue Date: 2017
Publisher: ЗДІА
Citation: Соснін, О. В. Концептуалізація системи освіти, пов’язаної з впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій в інформаційному суспільстві / О. В. Соснін, М. О. Кононець // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2017. - Вип. 71 (2017). - с. 133 - 142
Abstract: UA : Актуальність дослідження в тому, що метою дослідження (особливостей, шляхів, підходів) єформування концепцій ефективної освіти у вимірі сучасних глобалізаційних викликів та впровадження комп’ютерних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в систему освіти. Постановка завдання. Стаття відображає становлення цілісної концепції системи освіти, пов’язаної з впровадженням ІКТ, та подолання негараздів, що стоять на її шляху. Аналіз останніх досліджень і публікацій – в статті враховані самі сучасні підходи щодо впровадження ІКТ в систему вищої освіти, так як проаналізовано місце, роль та значення інформації в сучасному суспільстві, її основні смислові характеристики. Виділення недосліджених частин загальної проблеми – концептуалізація системи освіти, повязаної з впровадженням ІКТ та форумвання інфорцміайно-комунікцаійної культури. Методи – системного, структурного, структурно-функціонального аналізу, що дозволили проаналізувати проблеми сучасної освіти, виявити умови її розвитку на шляху формування «суспільства знань» і перетворення знань на інтелектуальну власність. Виклад основного сматеріалу. Методологія передбачає використання системного, структурно- функціонального та комплексного методів і підходів, що дозволили проаналізувати концепцію системи освіти, повязаної з впровалдженням ІКТ. Виявлено проблеми науки і освіти, яка потребує змін на засадах інформаційно-комунікаційних технологій та інформаційної (техномеритократичної) культури. Наукова новизна дослідження в тому, що виявлено умови формування «економіки знань» та можливості зайняти гідне місце в глобальній економічній системі завдяки формуванню «креативно- інформаційної» компоненти в освітянській сфері та розкрити сучасні уявлення про освіту та її роль у сучасному суспільстві. Висновки – сформовано концепцію впровадження ІКТ в систему освіти ВНЗ та виявлено недоліки, що заважають цьому процесу.
EN : The urgency of the study is that the purpose of the study (features, paths, approaches) is to formulate concepts of effective education in measuring contemporary globalization challenges and the introduction of computer information and communication technologies (ICTs) into the education system. Setting objectives. The article reflects the formation of a holistic conception of the education system related to the implementation of ICT, and overcoming the troubles that are on its way. Analysis of the latest research and publications - the article takes into account the most modern approaches to the implementation of ICT in the system of higher education, as the place, role and importance of information in modern society and its main semantic characteristicsare are analyzed. Exemption of unexplored parts of the general problem is the conceptualization of the education system associated with the implementation of ICT and forum information communication and communicative culture. Methods - systematic, structural, structural and functional analysis, which allowed to analyze the problems of modern education, to identify the conditions for its development on the path of formation of a "knowledge society" and the transformation of knowledge into intellectual property. Presentation of the main material.The methodology involves the use of systematic, structural-functional and complex methods and approaches, which allowed to analyze the concept of education system associated with the implementation of ICT. The problems of science and education that require changes on the basis of information and communication technologies and information (technomeritocratic) culture have been discovered. The scientific novelty of the research is that the conditions for the formation of the "knowledge economy" and the opportunity to take a worthy place in the global economic system through the formation of "creatively -information "components in the educational sphere and to reveal contemporary ideas about education and its role in modern society.Conclusions - the concept of implementation of ICT in the system of education of higher educational institutions was formed and the shortcomings that interfere with this process were revealed.
Description: Соснін О. В. - ORCID 0000-0003-4188-0887, Кононець М. О. - 0000-0001-9303-707X
URI: http://dspace.zsea.edu.ua/jspui/handle/12345/379
Appears in Collections:ГУМАНІТАРНИЙ ВІСНИК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_71_16.pdfстаття491.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.